Oldemarkt 5.3.2016 - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Oldemarkt 5.3.2016 - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Oldemarkt 5.3.2016

Door: FLAL Rottige Meente-wandeltocht

Blijf op de hoogte en volg Liana

05 Maart 2016 | Nederland, Oldemarkt

Het is mistig als we naar de Kop van Overijssel gaan. Onderweg zien we auto's met dicht gevroren ruiten. Dus het is nog steeds winter en daar zullen we later bij de tocht nog een staartje van mee krijgen. Het is een drukte van belang. De 60 km-lopers zijn natuurlijk al weg. De 40km-lopers staan in de startblokken. Wij de 25-ers gaan nog om een bakje, maar om 9.30 moeten wij er ook aan geloven. Op pad dus door het mooie oude dorpje Oldemarkt. Als we buiten het dorp komen, blijkt dat de wegen hier nog best wel glad zijn. Af en toe door het gras en kleine pasjes nemen en dan gaat het wel goed. Met wie het minder goed gaat is de eenzame fietser, die onderuit gaat en last van zijn schouder heeft. Een wandelaar blijft bij hem tot zijn vrouw hem komt halen. Wij lopen door en waarschuwen zijn wandelmaatjes dat ze bij de rust niet op hem hoeven te wachten.
Het is nog steeds een kleine wereld. De zon doet zijn best, maar heeft vandaag te weinig kracht om echt door te breken. Er is een routewijziging, dus we missen een mooi stukje natuur. Nou ja we gaan er omheen en onze schoenen blijven droog, voorlopig. In Munnekeburen loopt een Groninger waarvan een Fries dorp naar hem vernoemd is, of is het andersom. Het maakt niet uit, ze hebben daar het Polderhuis waar we kunnen genieten van een heerlijk kopje soep.
Voor de pijlophalers van de 25 km zit het er hier op. We zitten weer in de staart van het peloton. Maakt niet uit het is mooi wandelweer en we hebben tijd genoeg. In Ossenzijl hebben we een rust in een nieuwe locatie. Voor het gebouw is het een zanderig geheel, maar de dorpsjeugd vermaakt zich prima. Dat een postbode nog steeds een belangrijk sociaal persoon is, blijkt als zij ziet dat de overbuurvrouw in de gang is gevallen. Gelukkig is het Rode Kruis dichtbij en hopelijk heeft de nieuwe heup de val goed doorstaan.
Wij gaan verder over het allemanspad en het zombies zoekpad. Nou zompig is het wel en het volgende rondje zompigheid slaan we over. Het asfalt lonkt.
We worden ingehaald door de eerste 40-ers. Altijd leuk om de snelle Jelles te treffen. Wij gaan nog even picknicken en aanvaarden dan de laatste paar kilometers. We passeren de kabouters en lopen al kletsend op de finish af.
We genieten nog van een versnapering en gaan dan voldaan naar huis.

Foto's