Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Akkrum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Akkrum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Santiago aan het Wad

Blijf op de hoogte en volg Liana

03 Mei 2018 | Nederland, Akkrum

5 e etappe Akkrum / Leeuwarden

We zijn gestart in Akkrum, helaas geen koffie.

We lopen langs de Coopersburg. Een prachtig gebouw gesticht door een, in Amerika rijk geworden bewoner van Akkrum, bedoeld als ouderenhuis.

Daarna gaat het noordwaarts naar Jirnsum. Hier is de splitsing van het Jabikspaad in een oost- en een westroute. Het monument de Moeting verbeeldt dit met kloostermoppen.

Bij het voormalige kerkje zit een pelgrim op het bankje. We maken een praatje en ondertussen komt de eigenaresse naar buiten. Ze is heel vriendelijk en we mogen gebruik maken van haar toilet. Binnen blijkt dat het een pianobedrijf annex woonhuis is. Prachtige vleugels staan ​​er opgesteld en wat bijzonder om zo te wonen.

Wij gaan verder en het blijkt dat de 2 Gemeenten open is. Tijd voor een bakje.

Verder gaat het over een mooi pad naar Friens, waar we de bijzondere grafstenen bewonderen.

Daarna volgt een stop in de Blauwe Tent. Dit is heel lang en er is geen alcohol te krijgen. Wel heerlijke soep, dus daar gaan we voor.

Voor Reduzum wijken we een beetje van de route af. Een pad door het land kunnen we niet weerstaan.

Een stempel bij de kerk is ook zo klaar en we nemen een wulk mee van het schelpenpad.

Dan volgt een iets minder interessante route die naast de snelweg ligt. Gelukkig ver genoeg om geen last van het lawaai te hebben. Een bekende wandelaar komt ons voorbij gefietst en maakt een praatje, daar zet hij de sokken erin om zijn dames in te halen. Bij het wandelen is het ook één van de snelle Jelles.

In Wirdum gaan we naar Duhoux. Alweer zo'n mooi oud bedrijf. De stempelkaart is weer een beetje voller.

Een rondje om de kerk en dan laten we Wirdum achter ons.

Hier is de route aangepast aan de nieuwe situatie in Leeuwarden. Het merkteken zit erg laag, dus maar hopen dat ze vaak maaien.

We lopen door de wijk Techum. Op het eerste gezicht een gewone nieuwbouwwijk, maar als je door de straatjes loopt is het toch heel bijzonder.

We vinden onze weg naar de McDonalds in Goutum we scoren een stempel en het ijsje smaakt prima.

De laatste kilometer gaat door de Schrans en hier scoren nog een stempel bij een boekhandel.

Dan zit het er voor vandaag op en gaan we met de trein weer retour.

Fotolink: https://myalbum.com/album/73yfdurbxT8S