Oosterwolde 15.3.2014 - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Oosterwolde 15.3.2014 - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Oosterwolde 15.3.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

15 Maart 2014 | Nederland, Oosterwolde

Flal Tjongervallei wandel/fietstocht

Een wandeltocht bijna in de achtertuin, beter kan het niet.
Nu had ik de tocht en delen daarvan al een paar keer gelopen, maar vandaag was ik gevraagd om pijlen te zetten.
Dat zou, volgens een “kenner”, ongeveer 3 uur in beslag nemen, dus met vroeg starten zou ik dan ook nog 25km kunnen wandelen.
Helaas het liep anders, er werd niet gelopen. Alleen maar gefietst, wat overigens ook leuk is.
Even na 7 uur ben ik aanwezig en het is al een (vrijwilligers)drukte van belang. Na een bakje en wat gedoe om een fiets, stoppen we het gereedschap in de fiets tas en gaan op pad.
Het wordt een echte interval training. Om de haverklap afstappen en dan weer stevig in de pedalen. Jan de Wind had genoeg van het mooie lenteweer van de afgelopen dagen en kwam ons af en toe plagen.
Door een bosje met dassenholen en langs de Tjonger hebben we de fiets aan de hand gehad.
Het hek vormt geen obstakel, maar de inhoud van de fietstas gaat apart over het prikkeldraad. Daar wordt de fiets iets lichter van.
Op topsnelheid raken we steeds meer voorraad kwijt. In Elsloo besluiten we een bakje te nemen. Het is al 10 uur, dus de wens om vandaag ook nog te lopen moet ik opgeven. Het is ook wel goed dat we nog even contact hebben met de eigenaar van het café. 730 wandelaars dat is niet niks om die van een hapje en een drankje te voorzien. Achteraf hoor ik van een wandelaar dat het wel goed is gegaan.
We pijlen en krijten wat af. Op een bankje wordt een handtekening achtergelaten. Bij een boom worden de wandelaars er onderdoor gestuurd. Benieuwd hoeveel dat gedaan hebben, je kon er namelijk heel gemakkelijk omheen lopen.
We duwen onze fietsen door een bosje. Hier wordt niet veel gelopen, dus het pad moet nog min of meer gevormd worden.
We mogen bij aardige mensen over het terrein en maken een praatje. Het hondje zal het druk krijgen met blaffen naar al die wandelaars.
Na nog een obstakel te hebben overwonnen, wat wel wat tijd neemt, komt Oosterwolde weer in zicht. Maar goed ook, want de voorraad pijlen is behoorlijk geslonken en de nietjes zijn bijna op. Ik denk dat de pijlophalers nog een ” leuk” klusje hebben gehad.
Het is al tegen half één als we terug zijn in De Miente. We schuiven aan voor de lunch. Het “kantoorpersoneel” is de hele morgen bezig geweest om alles op orde te krijgen en ze zijn bijna klaar. Automatisering is geen overbodige luxe.
We zitten nog maar net of de eerste wandelaars melden zich al. We zijn ze net voor gebleven.
Ik klets met Desiree, maar die moet al gauw weer aan het werk. De één na de andere wandelaar komt binnen. Leuk om te zien en er wordt weer stevig bijgekletst. Ik verkoop nog een paar veters en dan komen eindelijk de Trochrinners binnen. Tja, dan kan je natuurlijk nog niet naar huis, bovendien is de jongste deelneemster jarig geweest, dus daar moet ook aandacht aan besteedt worden.
Om half vijf is het zover, het Flal seizoen zit er op. Ik vond het leuk om eens achter de schermen te kijken (dat zal nog wel eens vaker gebeuren), ik kan het iedereen aanraden.