Paasloo 5,6 en 7 september 2014 - Reisverslag uit Paasloo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Paasloo 5,6 en 7 september 2014 - Reisverslag uit Paasloo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Paasloo 5,6 en 7 september 2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

07 September 2014 | Nederland, Paasloo

Waterreijk 3 daagse Paasloo
Dag 1 Weerribbenroute
Een nieuwe 3daagse en dat ook nog redelijk in de buurt.
Ik heb afgesproken met 2 Elly's om 25 km te lopen. Om 8.00 zullen we op pad, maar dat wordt uiteindelijk wel 3 kwartier later, maar wat maakt het uit. Tijd zat.
We gaan richting de Weerribben. We hebben hier wel vaker gelopen, maar het is een prachtig gebied, dus niet erg. De eerste rust is bij een camping bij het Bezoekerscentrum van de Weerribben. Dan gaat het naar Ossenzijl en langs de Kalenbergergracht naar Kalenberg. Om daar op het terras van het oude kerkje wederom van een koffie te genieten. Dan gaat het dwars door een mooi stukje natuur. Alles is wel steeds verhard onder de onderdanen, terwijl er wel wat leuke natuurpaadjes zijn. Jammer, maar dit is de eerste keer dus niet zeuren. Ook zijn het lange stukken, maar nou kan dat ook bijna niet anders met al dat water. Als we langs een kanaal lopen, wordt het erg benauwd en er is geen zuchtje wind. Dat zuchten doen we dus maar zelf. De rust, die iets van de route afligt wordt dan ook niet overgeslagen. Wederom genietend van een versnapering komen er opeens een paar bekende, 40 km lopers, om de hoek. Na voldoend gerust te hebben gaan we gezamenlijk op pad voor de laatste kilometers. Er is een klein beetje wind, maar het blijft behoorlijk warm. In Paasloo gaan we het kerkje bekijken. De dichter Bloem ligt hier op het kerkhof. Een buurman weet nog het een en ander over hem te vertellen. Een wandelaar koopt nog een boek van de man, volgens mij alleen maar om het plaatje. Dan nog een kilometer en we zijn weer terug. We blijven niet te lang hangen, morgen weer en het is nog een kilometertje lopen naar de auto.
Dag 2 Linderoute.
Vanmorgen moet ik de beide Elly missen, hopelijk zijn ze morgen weer van de partij. Wie er wel zijn, zijn Immie, Meintsje en Albert en gevieren gaan we op pad. We lopen door een bekend paadje met paddenstoelenkrukjes naar Oldemarkt. Een leuk oud plaatsje. Hier geen pauze, want we zijn nog maar net op pad. Door het mistige land gaan we op weg naar De Driewegsluis. Een bijzonder sluizencomplex met een horeca uitspanning. Hoewel de zon zich nog niet laat zien en de mist zich nog niet helemaal laat wegsturen kunnen we al op het terras zitten. Na de nodige cafeïne kunnen we weer op pad. Een lang pad langs de Lende (Stellingwerfs voor Linde). Het is een mooi pad, maar een bankje staat er zo uitnodigend, dat we het niet kunnen overslaan. De volgende pauze is pas bij 20 km en dat is nog wel een uurtje lopen. De tassen wat leger en de buiken wat voller steken we het spoor over en belanden in de Catspolder. Een mooi natuurgebied met aan het einde het monument van Peter Stuyvesant, de stichter van New York.
In de Blesse laten we ons verwennen bij de snackbar. We treffen wat meer bekenden en gaan gezamenlijk, gezellig keuvelend op pad. Tussen de Blesse en Paasloo ligt een mooi natuurgebied en gelukkig mogen we daar door. Gras- en zandpaden en over boomstronken. Handig met een wheelie, maar het gaat goed.
In de verte horen we een hoop getoeter. Het blijkt dat er 140 vrachtwagens zijn, die aan het toeren zijn met verstandelijk gehandicapten. Wat een feest.
We lopen weer langs de kerk en de man met de vintage artikelen heeft zijn handeltje maar binnen gezet. Het is namelijk begonnen te miezeren. Door de bomen hoeft de regenkleding niet aan en we zijn er al bijna. Nog een gezellig nazit en dan zit dag 2 er ook al weer op.
Hopelijk hebben we morgen ook zo mooi wandelweer.
Dag 3 Stuwwallenroute
Vandaag zijn de Elly’s weer present en samen met Louise en Albert H.G. gaan we op pad. Wel eerst wat cafeïne natuurlijk.
Vandaag gaan we een stukje over de route van gisteren, maar dan in de omgekeerde richting. Al snel worden we een graspad opgestuurd en er zullen nog vele onverharde paden volgen. In Willemsoord gaan we onder de A32 door en komen dan in een prachtig gebied. De pauze lopen we bijna voorbij. Door een paar wandelaars worden we erop geattendeerd dat we rechtdoor moeten lopen. Het bord staat een stukje verderop. “Brutaal” als we zijn, veranderen we het een en ander zodat men zich niet meer kan vergissen.
Een Belgische hond wordt uitgebreid bewonderd en de eigenaresse zet hem zelfs in de rugtas, om te laten zien hoe hij af en toe vervoerd wordt.
Dan is het tijd om op Camping De Speulkoele te genieten van de rust. Na de kangoeroe gefotografeerd te hebben gaan we weer op pad. Nu volgt het mooiste gedeelte van de route. We komen over de Woldberg. We gaan heuveltje op en heuveltje af. Prachtige bomen en paddenstoelen. Als we weer onder de A32 door gaan, lopen we een stukje door Tuk.
Dan komen we weer in het open landschap en ook daar is de glooiing zichtbaar. Bij De Thijenkaampe is het na 17km goed rusten. Het theezakje verdwijnt per ongeluk in de afvalbak, maar wordt daar weer uitgevist. Helaas te laat om een foto te nemen. Wel wordt de uitgebreide verzameling thee- en koffiepotten vereeuwigd.
Dan gaat het een heel stuk langs het kanaal. Er waait een heerlijk windje, dat hebben we vrijdag gemist toen we langs de andere kant liepen. Nog even wordt er een rust ingelast bij een picknickbank. Nog 2km en deze 3-daagse wordt beklonken bij het Binnenhof.
Het was een leuk 3-daagse. Zeker voor de eerste keer, was het prima georganiseerd. Een goodiesbag en iedere dag een lunchpakketje gevuld met een heerlijk broodje, een appel en een mars. Een paar verbeterpuntjes, maar die kunnen op het evaluatieformulier ingevuld worden.
Voor volgend jaar staat hij weer op de agenda.