Schoonoord 14.3.2015 - Reisverslag uit Schoonoord, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Schoonoord 14.3.2015 - Reisverslag uit Schoonoord, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Schoonoord 14.3.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

14 Maart 2015 | Nederland, Schoonoord

Winterkwartet wv Bargermarke

Leek het erop dat ik met de bus zou moeten reizen, is wandelmaatje na ruim een jaar weer zo ver dat er 20km gewandeld kan worden. Bye bye hielspoor.
Er mag vanaf 8.30 gestart worden, maar wij kiezen ervoor om eerst een bakje te doen en dan na negenen op pad te gaan. We zijn zeker niet de laatsten.
Op de routebeschrijving zien we dat we het vandaag met 1 (officiële) pauze moeten doen.
Tevens wordt veelvuldig de woorden paaltje, zandweg, steen met nummer en bospad genoemd. Het wordt dus een bosrijke tocht. Helemaal niet erg met deze wind, die in de loop van de dag, steeds kouder wordt.
Maar Drenthe heeft ook mooie vennen en zandafgravingen die veranderd zijn in recreatieplassen.
Onze doordeweekse wandelmaatjes vinden 15km voor vandaag genoeg. Ze zijn voor ons vertrokken, maar op een gegeven moment lopen ze achter ons. Welkom bij de club van “verdwaalden”. Het overkomt ons allemaal wel eens.
De rust is in Noord-Sleen, waar we ons de soep goed laten smaken. Na het goede genoten te hebben gaan we op pad om direct daarna bij een mooie meubelzaak naar binnen te duiken.
Maar het bos lonkt. We nemen een kijkje bij een (oorlogs)monument, een onderduikershol, en de paaploze kerk. Dat laatste is een hunebed waar hagenpreken werden gehouden.
Bij het monument van het Pieterpad nemen we een rust op een picknickbank. Het Deesbankje is in ere hersteld.
Ook de grafheuvel, genaamd Galgenberg, krijgt onze belangstelling.
En dan duikt plots de Markies van Karabas op. We zien geen kat met laarzen, maar wel veel wandelschoenen waarvan de eigenaren genieten van het goede der aarde.
Onze sprookjestocht voor vandaag zit er op en zoals het hoort: eind goed al goed.