Jubbega 6.4.2015 - Reisverslag uit Jubbega, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Jubbega 6.4.2015 - Reisverslag uit Jubbega, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Jubbega 6.4.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

06 April 2015 | Nederland, Jubbega

Kompenijster Kuiertocht

Ik overweeg om op de fiets naar Jubbega te gaan, het is tenslotte maar 16km. Het weer gooit roet in het eten, of te wel, het is nattig. Bah, dan nog maar een bakje en een krantje. Rond 10.00 uur die kant op. Wandelmaatje kan helaas niet mee vanwege echtelijke verplichtingen. Tja, soms moet je wat.
Als ik arriveer zijn er al een paar bekende wandelaars. We hebben elkaar 2 dagen niet gezien en toch blijft er nog genoeg om over te kletsen. Maar eerst nog een bakje en een heerlijk stuk paascake.
We worden door Jubbega gestuurd, langs een hertenkamp verlaten we het dorp. Een stukje bos en dan lopen we over een schelpenpaadje langs een wijk richting de Opsterlandse Compagnonsvaart.
Het is niet een woonwijk waar we langs lopen. De dwarsvaarten die naar de hoofdvaart lopen en gegraven zijn in de tijd van de vervening worden zo genoemd. Ze zijn genummerd en tussen elk nummer ligt 200m.
Dit wordt ons verteld door een local, die we op het schelpenpaadje achterop zijn gelopen. Het zijn T&T. De vrouwelijke T heeft laatst met ons in Darp een tocht gelopen. De mannelijke T weet veel te vertellen van de omgeving.
We steken de vaart over en komen langs een aanleg cq. vissteiger. Hier zat mijn schoonmoeder vaak te vissen. Ze hadden zelfs 1x per jaar een familiewedstrijd.
We blijven de vaart niet volgen en steken weer over. We komen op het tracé van de trambaan. Net als de vaart nu nog, ging die vroeger ook naar mijn woonplaats. We wijken een beetje af om door een mooi natuurgebiedje te lopen. Aan de naam is af te leiden dat hier vroeger een kapel heeft gestaan. Hiervan is niets meer te zien. Wel zien we de oude trambrug en we hebben een rust bij de gelijknamige camping. Een mooie rustlocatie en we kunnen buiten van ons soepje genieten.
Dan gaan we verder over de voormalige Trambaan om daarna af te slaan naar een doodlopend weggetje, dat genoemd is naar een neef van mijn schoonmoeder. Er zijn trouwens nog meer familie aangelegenheden. Het blijkt dat de zuster van de vrouwelijke T getrouwd is met een neef van manlief. “We bin wer thûs no” zoals ze hier gekscherend zeggen.
We lopen langs een mega kippenboerderij, de lucht die uit de oude stallen komt is zelfs voor een plattelander niet te harden. Gelukkig zijn we er snel voorbij en gaan we dwars over de wijken in de richting van Jubbega. Dit is ook een stuk van het Friese Woudenpad en loopt een stukje samen met een plaatselijk rondje. Brede zandpaden en mooie paadjes langs de weilanden komen onder onze wandelschoenen.
Er is een wagenrust en dan is het nog een half uurtje naar de finish.
We melden ons af en krijgen een mooie medaille. De nazit doen we niet ter plekke deze keer. We worden uitgenodigd door T&T om bij hen thuis een bakje te doen.
Een prima afsluiting van een mooie tocht.