Zwarte Haan 11.7.2015 - Reisverslag uit Zwarte Haan, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Zwarte Haan 11.7.2015 - Reisverslag uit Zwarte Haan, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Zwarte Haan 11.7.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

11 Juli 2015 | Nederland, Zwarte Haan

Er zijn vandaag niet veel wandeltochten.Als ik besluit om dan zelf maar een rondje te lopen, komt er een telefoontje.
Oké, ik kom naar Zwarte Haan voor een Jabiksruntsje. Zaterdagmorgen pik ik een lifter op en mooi op tijd zijn we op het einde van de wereld.
Hier in Zwarte Haan begint de Sterrenweg van kust tot kust, of te wel de Camino naar Santiago.
Vandaag gaan we niet zo ver.
We beginnen met koffie, daarna een moment op de dijk met een vertelling en een liedje onder begeleiding van gitaarmuziek.
De routebeschrijving is eenvoudig, 2de weg rechts, 1ste weg links, voor de brug links en voor de Waddenzee weer naar links en terug ben je na bijna 18km.
Het landschap is ook eenvoudig. Landerijen en water zover als het oog reikt. Maar wat is het er mooi.
Dijkhuizen met “vreemde” vogels, die op de noordkant gebouwd moesten worden. Aan de zuidkant lagen de landerijen en daar kwam de “rijkdom” vandaan.
In Oudebildtzijl (met de langste weg van Nederland, nl. 15km) pauzeren we in een wel heel bijzonder toeristisch informatiepunt. Compleet met museum, kerk en vlindertuin met muziek.
Na het goede genoten te hebben gaan we naar de Waddendijk. Het uitzicht is prachtig. Buitendijks land, met het nodige vee en zicht op de Wad en Ameland. De schapen op de dijk zijn talrijk en af en toe moet je even opletten waar je loopt, wil je later geen stinkende auto hebben.
Soms moet er over hekken geklommen worden, hoewel je beneden over het fietspad kunt, maar bovenop is mooier. Het is warm, maar de wind maakt het dragelijk. Terug in Zwarte Haan zit het er nog niet op. We gaan naar Sint Jacobiparochie voor een hapje en een drankje in de Groate Kerk. Hier is ook het informatiecentrum voor (toekomstige) Santiagogangers. Wij krijgen nog een mooie presentatie van een Santiagoganger zelf en gaan daarna tevreden naar huis.