Hooghalen 12.9.2015 - Reisverslag uit Hooghalen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Hooghalen 12.9.2015 - Reisverslag uit Hooghalen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Hooghalen 12.9.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

12 September 2015 | Nederland, Hooghalen

Kamp Westerbork Wandeltocht

Vandaag wordt deze tocht voor de laatste keer georganiseerd. Jammer, want het is een mooie omgeving. Het kamp, het museum en de Melkweg zijn de moeite waard om te bekijken.
We zijn al vrij vroeg aanwezig, het is niet ver rijden. Nu kunnen we uitgebreid koffie drinken en met collega wandelaars bijkletsen.
Wij hebben gekozen voor een kortere afstand en dat is maar goed ook. Er staan vandaag gidsen bij de verschillende objecten en wij horen hun verhaal graag aan. Het kamp heeft steeds “nieuwe” aanwinsten en is volop in ontwikkeling.
De aardappelkelder is vandaag geopend, maar we kunnen niet echt naar binnen, dat vinden de vleermuizen niet fijn. De vader van één van de wandelaars heeft deze kelder vroeger gestukadoord. De kosten waren 78 gulden.
Na het kamp lopen we weer door een stukje natuur. We bekijken de waterzuivering en de gedenksteen achter het crematorium. Het crematorium staat er niet meer, maar is aangeduid door palen. De grote schotels van Astron speuren ondertussen het heelal af.
De SS’ers hadden een eigen bunker om te schuilen, deze is helaas gesloten. Na een bakje en een praatje gaan we verder. We lopen over de Melkweg terug naar het museum. Hier mogen we vandaag gratis in en dit wordt dus uitgebreid bekeken.