Mûnein 30 januari 2016 - Reisverslag uit Moleneind, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Mûnein 30 januari 2016 - Reisverslag uit Moleneind, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Mûnein 30 januari 2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

30 Januari 2016 | Nederland, Moleneind

8e Snertkuier ”De Mounestien”

Het weer deze morgen past wel goed bij de naam van de tocht, maar om 9 uur is het droog en melden we ons voor de start. Begroeting van collega wandelaars, toiletbezoek en een kopje koffie dat is traditie voor de start. Al gauw lopen we in de blubber op een bospad. Dan mogen we even van het schone asfalt genieten om vervolgens een grasdijk op te gaan. Dat het in januari veel geregend heeft is te zien aan de natte weilanden en de grasdijk is ook behoorlijk sompig. Ach, aan alles komt een eind, dus even later mogen we over de weg en fietspad naar Wyns. Het is ondertussen een beetje beginnen te regenen, maar niet genoeg voor de cape. We worden scherp in de gaten gehouden door de routebouwer die droog over het parcours gaat. In Lekkum hebben we pauze op de thuisbasis van de FLAL. Een snel bakje en dan snel verder. Langs de boorden van Leeuwarden gaan we door de greiden naar Gytsjerk. De rustruimte op de stempelpost is niet groot genoeg om de wandelaars te plaatsen, het ruikt er wel lekker. We gaan we door, Het wapen van Fryslan wacht. De bruine biertjes lonken, maar ik kan nog even de verleiding weerstaan. Het is nog vroeg en de maag is nog niet zo vol.
Na wat uitleg over het beeld van Tryntsje en haar 7 zonen (http://www.vanderkrogt.net/standbeelden/object.php?record=FR27ae) , moeten we nog een paar kilometer. En zoals gebruikelijk zit het venijn in de staart. Een prachtig glijpad, de broek kan in de was en dat wordt weer stevig schoenen borstelen. En dan zijn we zo maar weer in Mûnein bij het dorpshuis. We worden verwend met een kopje snert en dan is mijn chauffeur zo lief om naar Oentsjerk te rijden, waar Gerardus wacht. We zitten nog even gezellig met zijn allen om de stamtafel en ja, dan moeten we toch naar huis. Blij dat we ons niet door de weersvoorspellingen hebben laten leiden en toch op pad zijn gegaan. We hebben een mooie kuier gehad in de Trynwâlden.

Fotolink: http://myalbum.com/album/fr4D7WlARn9q