Koarnjum Jirnsum 12 februari 2016 - Reisverslag uit Koarnjum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Koarnjum Jirnsum 12 februari 2016 - Reisverslag uit Koarnjum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Koarnjum Jirnsum 12 februari 2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

12 Februari 2016 | Nederland, Koarnjum

Jabikspaad

Vandaag even wat een andere wandeling. Een stukje pelgrimspad in ons mooie Fryslan.
Vanmorgen is het behoorlijk mistig en gisteravond zag ik de strooiwagens voorbijkomen, dus op tijd op.
Het valt gelukkig allemaal wat mee en ik parkeer mijn auto in Jirnsum. Omdat ik mooi op tijd ben besluit ik naar het station in Grou te lopen. 10 minuutjes met de trein en de koffie lonkt. Ik moet toch een kwartiertje wachten op de Zuid-Hollander, die het hele Jabikspaad loopt.
We pakken de bus en die zet ons in Koarnjum af. We zijn direct op de route. We lopen door Jelsum en bij Bilgaard lopen we Leeuwarden binnen. We missen de afslag door het Rengerspark. Nou ja, dan er maar om heen.
De grote kerk is dicht en ik probeer het nog via een zij ingang, maar daar is een vergadering. Een blik op het Oranjepoortje en dan gaan we door de Sint Jacobsstraat met zijn mooie putdeksels. Helaas is er 1 “verstopt” onder een wachtende vrachtwagen. Ook een mooi huis met schelpen wordt op de gevoelige plaat vastgelegd. We lopen de stad weer uit en gaan een stempel bij de Mc Donalds halen in Goutum. Direct ook maar weer een bakje koffie, want we zijn al weer 2 uur aan de kuier. Van Goutum gaat het naar Wirdum. Hier wordt nog een winkel bezocht voor een souvenirtje en dan gaat het de mist weer in. Een rechte weg van 4 km., daarna onder de A32 door en in Reduzum kunnen we bij de kerk zelf stempelen.
Dan is het tijd voor wat warms en we duiken de Blauwe Tent in.
Gezien de tijd gaat Akkrum vandaag niet gehaald worden. In Friens kunnen we weer zelf een stempel bij de kerk halen en dan gaan we via een mooi pad, met Jacobs appelbomen naar Jirnsum.
De auto staat er nog en de ZH-er wordt in Heerenveen op de trein gezet.
Ondanks dat de zon zich niet heeft laten zien en de mist ons een groot deel van de dag gezelschap heeft gehouden, was het toch een leuke wandeling.

Fotolink: http://myalbum.com/album/lrEkAjxJVAdw