Gramsbergen 26 maart 2016 - Reisverslag uit Gramsbergen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Gramsbergen 26 maart 2016 - Reisverslag uit Gramsbergen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Gramsbergen 26 maart 2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

26 Maart 2016 | Nederland, Gramsbergen

5de Gramsberger Torentocht.

Er is dit weekend een luxe probleem, waar gaan we heen. De keuze die gemaakt kan worden voor Groningen, Blokzijl, Balkbrug en Gramsbergen, levert een overwinning op voor de laatste. En dat het een goed keus is zal later blijken.
Als je zo centraal in het Noorden woont, ben je met een uurtje rijden een eind de wereld uit.
Om 7.30 zitten we aan de koffie en om 8.00 gaan we op pad. We hebben dan al wat bekenden begroet.
We lopen Gramsbergen uit en gaan een stukje langs de Vecht. Al vrij snel is er een rustlocatie. We bewonderen de kalfjes in de stal, halen een stempeltje en gaan verder naar de Vecht. Dan worden in de boot genomen en honderden meters verderop mogen we er uit.
Wij zijn in Hardenberg en even later lopen we weer langs de Vecht. Op ruim 10 km hebben we onze eerste rust bij het natuuractiviteitencentrum De Koppel. We hebben de stuw in de Vecht dan al uitgebreid bewonderd. Dit wordt een lange rust, we kletsen met de EHBO dames, die niets te doen hebben en met bekenden uit de omgeving. Leuk om elkaar weer eens te treffen. Op de achtergrond een zanger met gitaar die liedjes uit onze jeugd speelt. Maar dan is het toch weer jas aan en op pad. Een stukje stad en dan lopen we weer langs de Vecht, die de rode draad van deze tocht is. Even verderop worden we het bos ingestuurd. Er is wat onduidelijkheid over een pijl, maar we raken niet van koers. Een drukke weg over en we zijn weer bij de boerderij. Het is inmiddels ook veel drukker met wandelaars, die de kortere afstanden lopen, in totaal zullen er 1100 wandelaars van deze tocht genieten. Wij doen nog wat oefeningen met Olga Commandeur en even later is het dweilorkest aan de beurt. Daarna moeten we toch weer naar de Vecht. We komen veel wandelaars tegemoet, die maar 1x in de boot worden genomen. Wij, de lange "afstandlopers” mogen voor de tweede keer. We hebben dezelfde schipper als vanochtend, maar hij heeft nu maar 2 passagiers. Een benzinepomp is er niet in de buurt, dus er moet af en toe zelf wat bijgetankt worden. Nu had hij gedacht dat hij dat gedaan had, maar wij dobberen stuurloos en heerlijk rustig over de Vecht. Gelukkig is er nog wat reserve benzine, dus we hoeven niet te roeien. Galante heren helpen ons weer aan de vaste wal. In plaats van rechts, gaan we nu linksaf en even later lopen we langs het kanaal. De zon en de wind in de rug, wat is het leven toch goed. De kortere afstanden gaan tegen de wind in, dat hadden wij vanmorgen en toen was de temperatuur wat lager. We kruisen nog een paar keer het spoor en achter het station langs komen we bij de startlocatie. Een oude schipperskroeg, waar nu ook een brouwerij in is gevestigd. Na een heerlijke malt, geserveerd in een mooi glas, gaan er een paar flesje donker mee naar huis. Dat is voor na de volgende wandeltocht.
Volgend jaar mag Desiree rijden, dan kan ik direct wat lekkers proeven.

Fotolink: http://myalbum.com/album/mHqz2rbjUXNm