Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Santiago aan het Wad

Blijf op de hoogte en volg Liana

29 Maart 2018 | Nederland, Heerenveen

3e etappe Wolvega/Heerenveen

In Wolvega bij het station de eerste stempel gescoord. Vanaf daar lopen we een kilometer naar ons wandelmaatje, die de koffie klaar heeft staan.
Na het goede genoten te hebben gaan we voor stempel 2 bij Eetcafé de Stoof.
De route is hier aangegeven met hele mooie borden, hopelijk zijn er niet te veel liefhebbers die een souvenir willen.
Daarna lopen we door een stuk geschiedenis. In Oldeholtwolde is in 1980 een rendierjagerskamp ontdekt van ver voor Christus. Ook zijn hier veel zwerfkeien gevonden afkomstig uit Scandinavië.
Onze volgende rustpost is bij camping De Geele Bosch. De eigenaar schuift gezellig bij ons aan. Het is seizoen is nog niet aangebroken. We krijgen weer een mooie stempel op onze credential en een groepsfoto kan natuurlijk ook niet ontbreken.
We steken de Tjonger over en daarmee ook een taalgrens. We gaan van het Stellingwarfs naar het Frysk. In Mildam is een kerkgalerie, die helaas niet open is, maar buiten staan wel een aantal mooie voorwerpen.
We lopen richting Oranjewoud en krijgen te laat in de gaten dat we hadden kunnen afbuigen naar de Ecokathedraal van Louis Le Roy. Jammer dat die direct op de route ligt, maar we zijn daar al vaker geweest. We komen in het gehucht Brongergea en bewonderen daar de praalgraven op de begraafplaats. We lopen door Oranjewoud met zijn vorstelijke huizen. We gaan door museum Belvedère, waar we wonderlijk genoeg geen stempel kunnen krijgen, nou dan ook geen koffiepauze.
Even later komen we bij een grote plaquette met de weg naar Santiago de Compostella. Ik ontdek de naam Syp en er komen mooie herinneringen boven.
Dan laat het weer ons een korte tijd in de steek en komen er hagelstenen naar beneden.
Als we bij de katholieke kerk aankomen voor een stempel, blijkt de kerk open te zijn. Meneer pastoor is zo vriendelijk ons mee te nemen naar de pastorie en ons van een mooie stempel van de Petrus en Paulus parochie te voorzien.
Dan kijken we op onze horloges en zien we dat we de eerstvolgende trein en bus nog kunnen halen. Vandaag zijn we weer een stukje dichter bij Sint Jacobiparochie gekomen.

Fotolink https://myalbum.com/album/V5CkDRV33T21