Clarapadpelgrimspad 30.6.2021 Traject XV - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Clarapadpelgrimspad 30.6.2021 Traject XV - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Clarapadpelgrimspad 30.6.2021 Traject XV

Blijf op de hoogte en volg Liana

30 Juni 2021 | Nederland, Barneveld

Barneveld/Renswoude

Na een lange reis van 2 uren, arriveer ik in Veenendaal. Onderweg bij Strand Nulde is manlief op de fiets gestapt. Met het OV gaat het verder naar Barneveld. Ik stap over in Ede, maar vergeet uit te checken bij de NS. Bij Syntus reis ik dus zwart.
In Barneveld kom ik bij de bibliotheek. Het voorste gedeelte is een monument; een vroegere spaarbank. Een toilet is ook altijd fijn. Ik vraag of ze ook een stempel hebben en ja het lukt. Als de dame hoort dat ik uit Fryslan kom, is een gratis kopje koffie mijn deel. Ze spreekt zelf een klein beetje Frysk, geleerd van haar heit en mem.
Dan wordt rond de kerk gewandeld. Het beeld van Jan van Schaffelaar wordt bewonderd, een heldhaftig persoon. Bij de Catherinakerk ontdek ik een Maria kapel en daar wordt een lichtje opgestoken.
Door de nieuwbouwwijken, met een klein tijdelijk obstakel verlaat ik Barneveld. Als ik denk dat de route over rustige landbouwwegen gaat, kom ik bedrogen uit. Ik denk dat het een sluiproute is, maar er is ook veel vrachtverkeer. Later zie waarom. Gigantische stallen en het zijn er veel. Af en toe een agrarisch luchtje, maar dat hoort erbij.
Na een bankjesrust komt er een prachtig stuk van de route, dit maakt weer veel goed. Via de Schans van Renswoude, een onderdeel van de Grebbelinie, loop ik kilometers over een slaperdijk. Langs het water van het Utrechts Landschap zie ik een bushalte in de verte. Het is genoeg geweest voor vandaag, de hele dag miezer, maakt dat het wandelen iets minder aangenaam is.