Zorgvlied 8.9.2012 - Reisverslag uit Zorgvlied, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Zorgvlied 8.9.2012 - Reisverslag uit Zorgvlied, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Zorgvlied 8.9.2012

Blijf op de hoogte en volg Liana

08 September 2012 | Nederland, Zorgvlied

Najaarswandeling Nederlands Genootschap van Sint Jacob

Deze keer is de bijeenkomst op fietsafstand en er zijn er meer die er de voorkeur aan geven om op de pedalen te arriveren.
Hotel Villa Nova is vandaag onze startplaats.
22 pelgrims en pelgrims in spé genieten van de koffie met koek.
We treffen het want het is vandaag Open Monumentendag.
In de tegenovergelegen Andreaskerk zingt een koor de sterren van de hemel. Prachtig die Latijnse liederen.
Dan gaat het op pad, want er moet natuurlijk wel wat gewandeld worden. We zetten nog een paar fietsende dames op de goede route, gaan door de Lange Poel, achter het Aekingameer langs en komen dan bijna op tijd bij ons lunchadres.
Eethuis Het Aekingazand heeft soep en broodjes voor ons. We moeten helaas binnen zitten, maar wat de wespen betreft misschien niet eens zo’n slecht idee.
Dan gaat het op het heetst van de dag over het hete mulle zand van Het Aekingazand.
Het is zwaar lopen, maar de heide staat prachtig in bloei en de omgeving is prachtig.
Bij de uitkijktoren wagen een paar sportievelingen zich nog naar boven. Wij gaan weer richting Zorgvlied. Een gedeelte via het fietspad, niet erg handig met al die fietsers, maar het is niet anders. De tijd “dringt”.
Gelukkig kunnen we nog een stukje door het bos. We komen langs het Koopmans Veentje, (bekende naam). Een smal slingerpaadje, wat asfalt en in Zorgvlied is in zicht.
Maar we zijn er nog niet. Een imker die kan praten als brugman ziet zijn voorraad honing slinken, er worden nogal wat potjes verkocht. Ook is het Obadja kerkje nog open. Als de organiste zich omdraait weet ze niet wat ze ziet, zoveel publiek.
Dan is het toch echt tijd voor Café Saint Jacques. Gezellig napraten met een hapje en een drankje, is een prima afsluiting van deze mooie dag.

Foto’s:

• 11 September 2012 - 15:42

Laurie Faro:

Beste Liana,
    Via de website van het Genootschap kwam ik terecht op je website en weblog over je reis naar Santiago. Graag zou ik je toestemming willen vragen om de link naar deze website te mogen opnemen in onze database PILNAR. Hieronder volgt een uitleg over deze database. Alvast hartelijk dank voor je medewerking!

Verzoek om toestemming opname weblog en digitale reisverslagen in PILNAR

Het Nederlands Genootschap van St. Jacob is een samenwerking aangegaan met de School of Humanities, onderzoeksgroep Religie en Ritueel, van de Tilburg University en het Meertens Instituut, KNAW te Amsterdam om een digitaal bestand van moderne pelgrimsverhalen te realiseren. Doelstelling van dit project PILNAR is te komen tot een voor wetenschappelijk onderzoek toegankelijk digitaal bestand van verslagen van pelgrims naar Santiago de Compostella. Het gaat met name om verhalen waarin verslag wordt gedaan van de tocht, de belevenissen onderweg en de ervaringen. Onderzoekers kunnen dan door moderne data-analyses gegevens uit alle beschikbare verslagen combineren en interpreteren en zo bij voorbeeld de reden benoemen waarom het aantal pelgrims de laatste jaren zo enorm toeneemt.

PILNAR wordt gefinancierd door CLARIN-NL. CLARIN maakt deel uit van het Europese initiatief CLARIN-EU, en werkt mee aan de ontwikkeling van een duurzame Europese digitale infrastructuur voor de sociale en geesteswetenschappen. Via deze infrastructuur komen bronnen, methoden en tools op een gestandaardiseerde wijze beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Na een voorbereidende fase van CLARIN-EU is in 2009 CLARIN-NL van start gegaan. Op dit moment worden meer dan 30 verschillende projecten binnen CLARIN-NL uitgevoerd. PILNAR is één van deze projecten.

Wat willen we vastleggen in PILNAR?
    Verhalen op schrift, op websites, op weblogs maar ook verhalen die u nog heeft liggen van vroeger of van familieleden die ooit de tocht ondernomen hebben.
    De verhalen zullen worden opgeslagen in een afgesloten CLARIN database die toegankelijk is via het Meertens Instituut en zijn niet openbaar toegankelijk doch uitsluitend voor wetenschappelijke doeleinden op aanvraag beschikbaar. Gebruikers dienen vooraf te tekenen voor het strikt vertrouwelijk gebruik van de database, en wetenschappelijke publicaties dienen zodanig te worden geredigeerd dat gebruikte data niet tot individuele personen en verslagen kunnen worden herleid.

U hebt een weblog en/of een reisverslag op het internet geplaatst en we willen heel graag dit verhaal of verslag opnemen in PILNAR. Indien u toestemming geeft, stellen we het op prijs indien u dit per mailbericht kenbaar maakt aan Laurie Faro. Natuurlijk stellen wij uw medewerking zeer op prijs en we hopen dat veel mensen hun medewerking zullen verlenen.
    Alvast heel hartelijk dank voor uw moeite!
    Met hartelijke groet,
    Laurie Faro, wetenschappelijk onderzoeker PILNAR