Beetsterzwaag 30.3.2013 - Reisverslag uit Beetsterzwaag, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Beetsterzwaag 30.3.2013 - Reisverslag uit Beetsterzwaag, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Beetsterzwaag 30.3.2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

31 Maart 2013 | Nederland, Beetsterzwaag

KWF - Alpe d'HuZes Wandeltocht

We zijn vandaag te gast bij WSV-WIK en lopen voor de Alpe d’HuZes/KWF.
“Willen is Kunnen en Opgeven is geen optie”, zijn de motto’s die vandaag samengaan.
Veel kankerpatiënten willen wel, maar kunnen niet meer. Ze hebben geen optie, maar moeten opgeven.
Gelukkig genezen steeds meer mensen door beter wordende technieken, maar we zijn er nog niet.
Er is nog veel geld nodig en vandaag dragen we een klein steentje bij.
En zeg nou zelf, wat is nou een betere manier om het aangename met het nuttige te combineren en een zaterdag de beentjes aan het werk te zetten.
De aanloop in het Snack Bearske is groot, wandelaars houden nu eenmaal van vroeg opstaan. De voorzitter stuurt ze dan ook maar eerder de deur uit om wat ruimte te creëren.
Over de A7 en dan duiken we de landerijen in. Mooie paadjes brengen ons al heel snel bij de eerste rust, waar we worden getrakteerd op bouillon en koffie.
Hier laten we een Troch-rinster achter, die haar onderdanen een rustige wandeling gunt. Ze geniet van een lange pauze voordat ze doorgaat voor de volgende 15km. (Met nog een pauze en natuurlijk het laatste bankje)
Wij gaan op weg naar de Tijnje. Een stukje weg, langs het water, een paadje, een bos en dan het dorp in.
De pauze is bij C.R. De Riperkrite. Hier komen vlagen van, een lang geleden, vrijgezellenbestaan boven. Een prima adresje.
De Fryske topfotograaf ontmoet hier de aanleiding van deze sponsortocht. Ze wandelt vandaag niet, maar gaat van post naar post om de organisatie en de wandelaars te ondersteunen.
Wij gaan op weg naar de volgende pauze. Na ongeveer een kilometer blijkt dat de heuptas met telefoon van de Fryske topfotograaf nog in het café ligt. Teruglopen is geen optie, dus gebeld en het tasje krijgt een lift terug naar Beetsterzwaag (denken we).
Wij mogen langs een mooi karrenpad en even later over een dijk met een weids uitzicht. We krijgen toch nog een klein winters buitje om de oren, maar veel stelt het niet voor.
Langs het openluchtmuseum It Damshûs, waar op 7 april ook gewandeld kan worden, komen we bij alweer een prima rustplaats in Nij Beets. De soep met stokbrood en kruidenboter laten we ons goed smaken.
De visboer slaan we deze keer over en gaan door voor de laatste etappe.
Pratend door de bossen zijn we zo weer terug bij het Snack Bearske.
De 20km Troch-rinster zit hier al te wachten met de telefoon van de Fryske topfotograaf.
Het blijkt dat de telefoon het pand vandaag helemaal niet heeft verlaten. Tja, dat geeft toch te denken.
Aangezien de Fryske topfotograaf wat achterop is geraakt, nemen wij de telefoon onder handen.
We proberen met de telefoon een foto van ons zelf te maken, maar helaas. Dan maar een andere achtergrond en het geluid op volle sterkte. Jammer genoeg kunnen we de uitwerking niet meemaken, maar de voorpret is voldoende.
Wat ook voldoende is vandaag? Het streefbedrag voor de actie wordt ruim overschreden door de deelname van bijna 600 wandelaars en de inzet van vele vrijwilligers.
Zie maar eens op deze site: http://deelnemers.opgevenisgeenoptie.nl/acties/inekeharmsel/ineke-ter-harmsel-ramerman/