Leeuwarden 20.4.2013 - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Leeuwarden 20.4.2013 - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Leeuwarden 20.4.2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

20 April 2013 | Nederland, Leeuwarden

Voorjaarswandeling Genootschap van Sint Jacob.

Vandaag zijn er een paar caminogangsters zo aardig geweest om voor ons een wandeling uit te zetten.
Plaats van samenkomst is het MFC in Camminghaburen in Leeuwarden.
Oude bekenden en nieuwe gezichten, zoals dat ook op de Camino gaat. Kennismaken en afscheid nemen. Maar we zijn nog niet aan het afscheid nemen toe. Eerst is er koffie en dan gaan we op pad.
De Fryske Camino zal ons vandaag naar Wyns brengen. We lopen langs De Bonke door de Vrijheidswijk van Leeuwarden naar de Dokkumer Ee.
Aan de overkant de plaatsjes Snakkerbuorren en Lekkum. Prachtige huizen aan het water. De bewoners hebben het getroffen met zo’n mooi stekje vlakbij de stad en wij ook. We mogen van het uitzicht genieten.
Buiten de stad blijven we in gezelschap van de Dokkumer Ee. Het weer is ons vandaag gunstig gezind, al is Jan de Wind af en toe nadrukkelijk aanwezig.
We lopen door het weidse Fryske land. Prachtige vergezichten en altijd een kerktoren in de verte.
In Wyns aangekomen ligt het lunchadres op zwemafstand, maar gelukkig is er een Wynser Oerset.
Waar kleine dorpen toch groot in kunnen zijn; 198 inwoners, inclusief Bartlehiem en dan een eigen veerdienst. We krijgen nog een stukje extra Dokkumer Ee voordat we aan de overkant uitstappen voor een lekkere lunch bij het Eetcafé De Winze.
Wyns heeft ook een heel oud kerkje, waar we na de lunch een rondleiding krijgen. Deze kerk zal binnenkort ook in het bezit van het dorp zijn.
We kijken bij het graf van een Friese schrijver en vragen ons af wie de vrouw is die zijn graf deelt. We komen er niet uit.
We gaan over betonpaden dwars door de weilanden en komen in Lekkum weer in de bewoonde wereld. We gaan echter niet door Lekkum, maar via de boerderij met de houten dinosaurus langs het Kealledykje komen we in de Blitsaerd nieuwbouw van Leeuwarden.
Mooie huizen staan er al, maar de verkoop is niet blits, er zijn nog veel kavels te vergeven.
Nog wat stoplichten, een prachtig paadje en we zijn al weer terug.
We sluiten af met Café Saint Jacques en dan is het echt tijd om afscheid te nemen.
Gelukkig wonen we allemaal in de buurt en niet over de hele wereld, dus we zullen elkaar over niet te lange tijd weer treffen.