Stiens 19.10.2013 - Reisverslag uit Stiens, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Stiens 19.10.2013 - Reisverslag uit Stiens, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Stiens 19.10.2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

19 Oktober 2013 | Nederland, Stiens

Fijn het Flal seizoen is weer begonnen.
Vandaag met 433 familieleden op pad. Gezellig.
Het is bommetje vol bij Kinderboerderij Doniastate, Gelukkig mogen de “snelle Jelle’s” al gauw weg, zodat er een beetje ruimte komt.
Wij gaan op pad, voor velen een bekende route. Met de 11-stedenkuiertocht komen we hier ook langs. Dan lijkt het toch een stuk langer naar Bartlehiem, maar nu zijn we er zo maar.
Maar wat wil je ook, nu is hier de start en bij de 11-stedenkuiertocht zijn we ’s morgens om 7.00 uur al uit Franeker vertrokken.
We bewonderen een bijzonder voorwerp dat een wandelaar aan zijn riem heeft hangen, we gaan paaldansen in Bartlehiem (bij gebrek aan Meintsje) lopen langs de Hallumer Faert om in Hallum te ontdekken dat het erg druk is op de rust. We besluiten een stukje terug te lopen en bij een Brasserie een bakje te halen. Het zit hier gezellig, maar het duurt even voor we een heerlijke koffie hebben. Op een dergelijke invasie hadden ze niet gerekend.
Waar was Hallum ook wel bekend van? We ruiken het al, de koekjeslucht komt ons tegemoet. Helaas, helaas, niets te proeven. Ook een heerlijke geur komt er van de uien die even verderop van het land gehaald worden.
Genietend van de weidse gezichten met in de verte de Waddendijk, komen we in Oudebildtzijl. Voor de langste, bewoonde straat van Nederland (de Oudebildtdijk 14,5km, voor de liefhebbers http://www.youtube.com/watch?v=MRu0c-YIrYM ) slaan we linksaf. Een mooi fietspad brengt ons naar de volgende rust bij Café de Molen in Vrouwbuustermolen-Haven. Hier genieten we wederom van een bakje koffie, maar ook van een bakje soep.
Dan is het nog maar 8 km, de eerste 40-ers komen ons al gezelschap houden.
We gaan langs de Wurge (wat een aparte naam) en als toetje krijgen we nog een prachtig stukje bos.
We zitten nog even na in de kinderboerderij en net nu ik niet hoef te rijden neem ik maar een kopje thee.
We gaan op huis aan, denken we. Desiree brengt nog wat naar de auto van opa Gort. Even later staan de auto’s naast elkaar. De startkabels worden tevoorschijn gehaald. Helaas de accu van de auto van Desiree zit goed verpakt onder de motorkap. Niet getreurd en de bel van een woning wordt ingedrukt. Helaas de accu van de aanwezige auto is ook al niet te best, dus dat wordt drukken. Ook dat helpt niet. Een andere automobilist (geen wandelaar) aangehouden, maar die wil er niets mee te maken hebben, nu maar “hopen” dat die zelf niet eens zonder stroom komt te staan. De volgende wil ons wel helpen, maar ook daar zit de accu verstopt. Ten langen leste gaat de Stienser naar huis om iemand te bellen. Even later komt hij op de fiets terug ( we hebben de auto toch een heel stuk verder gekregen) om te melden dat er hulp onderweg is.
Vrij vlug komt er hulp; een bergingsbedrijf. Desiree en ondergetekende liggen in een deuk. Tja, wandelaars zijn wel eens sarcastisch. Gelukkig is het binnen een minuut opgelost en gaan de Grunnigers en Friezen elk in hun eigen auto naar huis 