Den Oever Zürich 8 augustus 2015 - Reisverslag uit Den Oever, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Den Oever Zürich 8 augustus 2015 - Reisverslag uit Den Oever, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Den Oever Zürich 8 augustus 2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

08 Augustus 2015 | Nederland, Den Oever

Wie helpt Martin de dijk over.

Dit werd voorgesteld op het Walkers4Walkers forum en aldus werd er een groepje gevormd om de Afsluitdijk over te gaan.
We verzamelen ons op de Kop van de Afsluitdijk en nemen de bus naar Den Oever. Het is al dikke pret in de bus en voor de overige passagiers is het ook wel leuk om wat afleiding te hebben. In Den Oever weet Ooij hoe we moeten lopen om bij het verzamelpunt te komen. Zoetermeer komt ook al aanrijden met IJmuiden en bij de Houtzolder zit Averhorn al op ons te wachten. Leuk om elkaar weer te zien, al is het nog niet zo lang geleden. Na een bakje koffie en ons tegoed te hebben gedaan aan de M&M’s, gaan we met ons tienen op pad. Nummer elf gaat aan de overkant van de plas fietsen en nummer twaalf zal ons de hele dag met de auto volgen.
We bewonderen de aalscholvers, die steeds onderduiken en de mooie vergezichten. We zijn vrij vlot bij het Monument. Hier is de dijk gedicht, ruim 80 jaar geleden. Heel chauvinistisch zeg ik dat de Friezen harder gewerkt hebben dan de Hollanders, want het punt ligt veel dichter bij Noord-Holland dan bij Fryslan.
Bij het monument gaat er weer een bakje in en dan moeten we toch echt verder. 2 uur later zijn we bij Breezanddijk en nemen ons gemakje op de picknickbanken bij het benzinestation.
2 wandelaars besluiten nummer 12 gezelschap te houden en de overige 8 gaan weer op pad. Over de route valt niet veel te vertellen, pijlen ontbreken en van een routebeschrijving is geen sprake. Je kunt 2 dingen doen, op het fietspad blijven of boven op de dijk in het gras lopen. 1 wandelaar houdt dat laatste ongeveer 8 kilometer vol.
Het is behoorlijk warm, maar de noordenwind is vandaag ons vriend, we mogen er lekker tegenin lopen. Van het verkeer hebben we weinig last, het nieuwe asfalt is toch een stuk rustiger. Wel is er in de ochtend heel veel vakantieverkeer, hoezo crises?
Opeens zien we een wandelaar op ons toelopen. Wat een verrassing, het is de sjeik. Hij heeft er al 7,5 km opzitten, dus dat moeten wij ook nog lopen. Maar natuurlijk is daar na de sluizen de enige echte Auto Gaat Sneller Oase. Hier zit mevrouw Sjeik ook, alweer een verrassing. We worden verwend, met Wieringer Jodenkoeken, bouillon en meer van dat lekkers. De jongste krijgt een voorkeursbehandeling en krijgt zowaar een dikke gehaktbal. Tja, als je in de groei bent kan er wel wat extra’s in.
De 2 wandelaars, die de tussensprint gemist hebben en meneer en mevrouw Sjeik gaan nu gezellig met ons mee. 1 wandelaar houdt nummer 12 gezelschap.
Nog een klein stukje genietend van de kitesurfers en we zien de auto's staan. De chauffeurs besluiten om hun heilige koeien op te halen en mee te nemen naar het eindpunt. De sandalen lokken toch wel heel erg. De rest loopt door naar De Steenen Man.
Hier nemen we er het van en vullen de calorieën weer aan.
Een leuke afsluiting van een hele gezellige wandelweer. Er is een klein dissonant omdat een wandelaar “5 te hoog staat”, met een “bloedbad” tot gevolg.
Maar de missie is geslaagd. Martin is de dijk over en kan verder met het kustpad.