Bad Nieuweschans 15.2.2014 - Reisverslag uit Bad Nieuweschans, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Bad Nieuweschans 15.2.2014 - Reisverslag uit Bad Nieuweschans, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Bad Nieuweschans 15.2.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

15 Februari 2014 | Nederland, Bad Nieuweschans

Flal Rheiderland Wandeltocht

Ik hoef gelukkig niet alleen op pad, het is carpooldag. We gaan naar de grens en gaan die ook overschrijden. Natuurlijk moet er ook getankt worden, dat is bij onze oosterburen ietsje goedkoper. Na afloop zal er door menig wandelaar nog boodschappen worden gedaan in Bunde.
Als er Bad voor de plaatsnaam staat betekend dat er gekuurd kan worden. Nou hebben wandelaars wel eens kuren, maar vandaag krijgen we een speciale kuur. We lopen door het prachtige oude stadje en dan langs het kuuroord.
We komen door natuurgebieden en lopen over grasdijken. Nou ja gras? Het is allemaal modder, zouden ze hier hun modder vandaan halen voor de weldadige baden? Er is namelijk genoeg.
Wij zetten onze wandelschoenen stapje voor stapje in de modder. Misschien een nieuwe Olympische sport; “modderschaatsen”. Ik denk dat ze daar in Sotsji van zullen gruwen.
Ik blijf midden op de dijk lopen, aan de ene kant het kanaal en aan de andere kant een sloot. Zo komen we smerig, maar ongeschonden (hoewel, niet iedereen), weer in de bewoonde wereld. Ik krijg verhalen te horen over de tijd dat de grens nog bestond. Daar hoort natuurlijk smokkel bij. Het was soms een spannende tijd.
Genietend van vergezichten en met de wind in de rug komen we na 11km in Bunde voor onze eerste pauze. Het is druk in het café en de koffie is op. We gaan naar de overkant naar de bakker. Daar moet ook op de koffie gewacht worden, maar er is dan wel wat lekkers bij.
Daarna gaan we een slag om Bunde maken. Nog 1 keer wordt een “zacht-voor-de-voetjes” paadje getrotseerd om direct daarna te genieten van een lekkere versnapering bij de wagenrust. We komen Bunde weer binnen. Het ziet er allemaal zo netjes uit, dat het een beetje saai lijkt. Ook zijn er, buiten de wandelaars, weinig mensen op straat.
Voor ons is het prachtig weer, het is droog, maar een niet-wandelaar zal lekker bij de kachel blijven.
Wij krijgen op de laatste kilometers gezelschap van Jan de Wind. Hij probeert ons wat langer in Duitsland te houden, maar hij verliest vandaag.
Lekker door- en uitgewaaid genieten we van een versnapering in de Poort van Groningen om vervolgens een kwartier sneller thuis te komen dan op de heenweg. De goedkope benzine begint al weer op te raken, maar dat is het wel waard. We hebben dankzij de Flal cs. weer een heerlijke zaterdag gehad.