Beilen 29.4.2014 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Beilen 29.4.2014 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Beilen 29.4.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

29 April 2014 | Nederland, Beilen

Drentse Hooglanden Wandel 4-Daagse

Vandaag op pad voor een nieuwe 4-daagse.
Ik haal een wandelmaatje op en we zijn vlot in Beilen. Daar treffen we een wandelaar uit Oosterhesselen, een wandelaarster uit Nijeveen en even later nog een Beilense.
Ik hoor dat degene die mij op de 30km mee wilde hebben met een man of 4 is gestart. Totaal zijn er ongeveer 90 wandelaars, niet gek voor een doordeweekse dag.
We drinken een bakje en gaan dan gezamenlijk op pad.
Eerst een stukje langs de provinciale weg en dan worden we het land in gestuurd. Dwars door de zwarte modder worden we vervolgens het bos in gestuurd. We komen langs de grafheuvels op Hiemstrastate en mogen dan op het asfalt verder tot de eerste rust in Hooghalen. Na 9 km is het tijd voor een tweede bakje, met koek.
We gaan het spoor over en door een vakantiepark. Het is er druk. Dan steken we de weg over naar het Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Ook hier is het erg druk. We lopen naar binnen en helaas is de museumjaarkaart hier niet geldig. Het blijft dus bij een bezoekje aan de winkel. Buiten op een picknickbank nemen we een lunchpauze. Er komt nog een bekende van één van ons aan, ze kletsen wat en wij gaan weer het bos in. Het kamp zelf gaan we niet door. We komen langs prachtige bollenvelden. Het wordt je geel voor de ogen, zo'n kleurenexplosie. Via een fietspad en over het Oranjekanaal komen we in Klatering. Hier heeft de dorpsgemeenschap een prachtig dorpshuis neergezet, ‘t Muumelhoes. Het hout knappert in de kachel, maar dat is vandaag helemaal niet nodig. De jassen en de truien zijn allang uit. We zitten heerlijk op het terras.
Ik raak aan de praat met Santiagogangers. Ze maken me "jaloers" door te zeggen dat ze al 2 keer op camino zijn geweest. Donderdag vertrekken ze vanuit Lissabon voor hun derde camino. Ja, een beetje jaloers ben ik natuurlijk wel. Het is een virus dat ongeneeslijk is. Als klap op de vuurpijl krijg ik zomaar een mooie sleutelhanger met een gele pijl. Mijn dag kan niet meer kapot.
Na 22 km zijn we terug. Het was een mooie tocht, goed gepijld en voldoende rustplaatsen wat wil een mens nog meer.
Nou, meer wandelen natuurlijk. Morgen mag het weer.