Sneek 20 juni 2015 - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Sneek 20 juni 2015 - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Sneek 20 juni 2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

20 Juni 2015 | Nederland, Sneek

2de Sneker Mar-athon

Vorig jaar voor het eerst en daar goede berichten over gehoord, dus dit jaar moet het er maar eens van komen.
De starttijd is iets na negenen, wel een beetje laat voor 42 km, maar dan kan de wekker ook iets later afgaan.
Aan de rand van de stad parkeren, dan met pendelbussen naar het station en de Stationsstraat doorlopen en we zijn op de Markt.
Er zijn al vele bekenden, waaronder ook een geblesseerde. Haar voeten zien er niet uit, maar Nijmegen komt er aan, dus is er een rustperiode ingelast.
Ik tref familie die de halve Mar-athon voor het eerst gaat lopen.
Wij starten met ons vieren. We hebben verschillende starttijden, we nemen de gulden middenweg.
We mogen door de Waterpoort de stad verlaten. Door een mooi stukje nieuwe natuur compleet met waterval.
Door een leuk dorpje om vervolgens te gaan traplopen. Doorlopen lukt niet, want de brug gaat open. Na de waterpost gaat het een graspad op om te eindigen bij een zeilschool voor de eerste rust. Helaas geen koffie, dan maar aan de thee. De stemming is er niet minder om en het Fryske Folksliet davert over het water. Wij gaan ook over het water, niet lopend, maar met het pondje. De “club” is inmiddels uitgebreid.
Een schelpenpad, een weg, een dorp en weer een, zigzag, schelpenpad. Deze keer langs de naamgever van de Mar-aton, het Snitser Mar.
Bij rust nummer 2 krijgen we een kopje soep. Er staat weer een rij, maar wij weten nu hoe het moet. Bonnetjes verzamelen en anderen plaatsje zoeken. Bij deze rust gaat de halve Mar-athon ook van start. Zij staan achter de hekken te wachten op het startsein en wij lopen hun lekker voorbij. Alweer wachten voor een brug. Het is tenslotte Fryslan. In Terherne gaan we van de route en krijgen een persoonlijke rondleiding door het dorp, van één van de wandelaars die hier vroeger gewoond heeft.
Op het volgende adres krijgen we een ijsje een enkele mazzelaar zelfs 2.
Bij Ouwe Schouw staat ook de brug open, zouden ze dat expres doen als ze ons zien aankomen? Erg is het niet om te wachten, want je hebt een prachtig weids uitzicht.
Na de brug wederom een trap. Deze keer afgezet met een lint. De rest loopt door, maar 2 van het groepje kunnen de verleiding niet weerstaan en snijden een stukje af. Het duurt nogal even voor de rest er weer bij is, maar de afsnijders hebben heerlijk gerust op de stoeltjes van een paar fans.
Alweer een versnapering; poeiermolke, lekker. Dan komen we bij een jachthaven. De energie is nog niet op, want er wordt gedanst en gesprongen.
Na dit intermezzo lopen we op een route die we op oudejaarsdag ook vaak lopen. Een heel verschil met dit seizoen. Bij de Potten krijgen we nog een beker soep, zingen een liedje en gaan voor de laatste kilometers. Nog 2 water/fruitposten en we wandelen de stad in. Na 10 uren zijn we weer op de Markt, waar het feest is.
Hier treffen we weer bekenden en het nabieren kan beginnen. Fijn ze hebben Radler.
Ik zie een paar bekende jongedames en ga achter ze aan. Het is namelijk familie. Leuk even bijkletsen en moeders heeft de halve Mar-athon ook volbracht.
Dan moeten we toch afscheid nemen, maar eerst nog een vette hap en dan op weg naar de bus. Onderweg tref ik weer familie. Weer even bijkletsen. Tja, dat krijg je als je hier geboren bent. Niet iedereen “emigreert”.
De bus brengt ons naar het parkeerveld en dan is het nog een stukje rijden en om half tien meld ik me weer thuis.
Het was een hele gezellige dag, met een hele gezellige “club” wandelaars.