Jirnsum 10.10.2015 - Reisverslag uit Irnsum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Jirnsum 10.10.2015 - Reisverslag uit Irnsum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Jirnsum 10.10.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

10 Oktober 2015 | Nederland, Irnsum

Najaarswandeling Genootschap van Sint Jacob afdeling Fryslan

Deze keer is de wandel- en fietstocht in het midden van Fryslan.
De opkomst is groot en het weer is mooi. Oude bekenden en nieuwe gezichten, allemaal met een grote passie; pelgrimeren.
We worden ontvangen met koffie en oranjekoek in Café de Fantast. Zeer toepasselijk, want er worden weer fantastische verhalen verteld in de loop van de dag.
De fietsers doen hun eigen rondje en wij wandelen Jirnsum uit. We lopen tussen de weilanden en gaan door Flansum. Van Raerd zien we de kerktoren, maar wij steken de Overijsselseweg over om in Friens het kerkje te bekijken. De fietsers hebben de sleutel van de kerk al opgehaald. Een aantal dames mogen bij een vriendelijke bewoonster naar het toilet en dan wordt de kerk uitgebreid bekeken. Ondertussen wordt de stempel van het Jabikspaad gerepareerd en een aantal wandelboekjes hebben er een stempel bij. Terug lopen we langs de Jacobsappels naar Jirnsum.
De lunch wordt op het terras genuttigd. En daarna wordt er gesplitst voor een rondleiding door het dorp, een Friese- en een Nederlandstalige groep.
We komen heel wat te weten over het kleine dorp, met zijn oude en nieuwe woningen. Verhalen over het verleden en over het heden. We mogen binnenkijken in de voormalige Doopsgezinde kerk. Hier woont en werkt nu een pianohandelaar met zijn vrouw. Heel bijzonder.
Het laatste onderdeel van deze dag is de “derde helft” Café Saint Jacques.