Burgum 24.10.2015 - Reisverslag uit Bergum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Burgum 24.10.2015 - Reisverslag uit Bergum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Burgum 24.10.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

24 Oktober 2015 | Nederland, Bergum

Flal BM-er-Wandeltocht

Het Flal-seizoen is weer geopend en wel voor de 43ste keer.
Het is al een drukte van belang in Burgum. Het parkeerterrein is al vol en we worden de wijk in gestuurd. Ach, een beetje extra wandelen, maakt niet uit.
Binnen is het ook vol en na het inschrijven gaat het snel weer naar buiten.
Al gauw worden we het bos ingestuurd met de bekende Flal-paden en even later is het alweer raak. Een mooi pad maar o zo nat. Daarna gaat het lange tijd goed met de ondergrond. In Jistrum kunnen ze drukte maar amper aan en blijven we wat in de Tinte hangen. Even later hangt er ook iemand aan een kunstwerk.
Even later komt de Burgumermar in zicht. Hier is de tocht naar genoemd. We bewonderen een paar joekels van schepen op het Prinses Margriet kanaal, waar we voor de brug moeten wachten.
We beklimmen de uitkijkpost en modderen verder naar Eastermar. Hier wordt het wederom het terras met een bezoek vereerd.
Er zat schijnbaar iets in de koffie, want even later staan er een paar wandelaars boven op een kunstwerk te dansen en te zingen.
Het Skûtsje van Eastermar ligt gereed voor de winterslaap. Wie er niet slaapt is de visser die een joekel van een karper vangt. Dit onder grote belangstelling van ons wandelaars.
In Sumar wordt een enorme krijtpijl door een groepje wandelaars over het hoofd gezien, tja blablabla. Dan komen we langs de Stjonkfabryk, waarbij de stank deze keer meevalt.
Boven op de brug over het Prinses Margrietkanaal zien we in de verte de werkzaamheden voor het nieuwe aquaduct. Nog een paar maanden dan is de verkeersoverlast hier ook verleden tijd.
Via een mooi verhard paadje komen we weer terug bij de sporthal voor de eindpauze.
Het was mooie afwisselende tocht en de zaterdag is weer prima besteedt.

• 24 Oktober 2015 - 22:20

Jifke Jeeninga:

Wat heb je een leuke reportage gemaakt. En wat hebben we een fijne zaterdag gehad.
    Prettige week weer en tot een volgende keer!