Dag 77 Beyries - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Dag 77 Beyries - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Dag 77 Beyries

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

15 Oktober 2009 | Frankrijk, Orthez

De magnetron doet het niet, er staat geen stroom op de stopcontacten.
Dan maar om koffie de stad in. De bars zijn hier al open om 7.00 uur.
Ik loop met C door Horsarrieu en een jonge jongen vraagt van alles en nog wat over pelgrims. Ook hoeveel geld ze bij zich hebben. Tijd om door te lopen.
Om 12.00 uur zijn we al in Hagetmau.
We gaan naar het VVV, want we kunnen de refuge niet bereiken.
De eerste is 5km verderop en de volgende 12km. Van de laatste krijgen we eindelijk iemand aan de telefoon. We besluiten om door te lopen. Hebben we morgen tijd om Orthez te verkennen.
Vanaf Argeles is het nog maar 2km. Dat is niet veel, maar als je steil naar beneden moet en direct daarna weer omhoog, lijkt het wel 5km.
Boven gekomen biedt een man ons water aan. C wil uit beleefdheid weigeren, we zijn er immers bijna. Ik zeg haar te accepteren en het blijkt dat haar waterzak leeg is. Bovendien is het lekker om de warmte van het gezicht weg te spoelen en de man is blij met een praatje.
En om jullie de gek aan te steken met de nachtvorst in Nederland, wij lopen nog steeds in korte broek.
Aangekomen bij de sleutelhouder, neemt hij ons mee naar de feestzaal aan de overkant.
Hier zijn geen slaapkamers, maar er liggen matrassen op het toneel. Achter de bar is een tafel met een 2-pits kookstel en dan laat hij ons het sanitair zien. Dit is keurig netjes en vrij nieuw, maar we schieten beiden in de lach als we zien waar de douche hangt; tussen 2 urinoirs. We moeten boven het schrobputje douchen.
C gaat het kerkje bekijken en ik ga lekker in de zon het livre d'or lezen.
Ik hoor wat en daar komt F aangelopen op nieuwe schoenen. Hij heeft de nacht in een abdij door gebracht en heeft ook de betovering van gezang ondergaan. Dit heeft hem goed gedaan en zijn aardige karakter krijgt nu de overhand.
Daarna wordt er gekookt en de fles rose hoeft morgen ook niet meer in de rugzak. Afgewassen wordt er in een emmer met heet water uit de douche.
F heeft geen slaapzak bij zich en wij stellen voor om de gordijnen te gebruiken, maar het lukt hem om een deken te bemachtigen.
We zijn het er alle 3 over eens dat dit wel een heel bijzondere slaapplaats was.