Dag 89 Najera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Dag 89 Najera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Dag 89 Najera

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

26 Oktober 2009 | Spanje, Nájera

De wintertijd is van toepassing en nu kunnen we weer lekker vroeg op pad. 7.00 lopen we al en om 10.00 zijn we 12km verder en de koffie met iets lekkers is al op.
In Ventosa gebruiken we de lunch. ook hier weer oude bekenden en nieuwe gezichten.
Nog maar 10km te gaan van de 30 die vandaag op het programma staan. Via de Alto de san Anton, de beroemde Rioja stier op de berg en het slagveld van de jacobslegende zijn we mooi op tijd in de herberg.
De Frankrijk/Belgen en de stamtafelspanjaarden komen ook aangelopen. Ik krijg van de spanjaarden een paar dikke tuten omdat ik ze in het spaans begroet. Ze zijn blij dat ze er zijn, want de ene heeft een behoorlijke blaar onder de bal van de voet. Toch knap dat hij het volgehouden heeft.
Ik neem direkt beslag van de computer. Deze werkt alleen op 1 euro munten en die zijn al weer op, dus ik sluit nu af.
Tot de volgende keer.

Najera wordt ook nog verkend. Het klooster is helaas dicht op maandag. Het is gesticht na het wonder van de valk en de patrijs in 1052. Zoek het zelf maar op.
Op een pleintje tref ik de noren op het terras. Ze zijn vandaag met de bus gegaan samen met Melissa de australische. Zij moet op 21 november terug, dus het is een beetje krap.
Op het plein wordt ook een vuur gemaakt. Er is een patatasfeest. Je kunt aardappelen kopen, waarschijnlijk gepoft.
Na een bezoek aan de bakker (de noor heeft me geleerd hoe ik bruin brood moet bestellen) tref ik BBC en we gaan op zoek naar een winkel voor de ontbijtboodschappen. Daarna is het een paar tapas eten en dan naar een restaurant.
Hier zitten alleen pelgrims. Het eten is goed, maar doordat het al bijna 20.00 uur is, kost het moeite om de zaak naar binnen te krijgen.
Terug in de herberg is het een gezellige boel, maar deze keer zonder mij. Het licht gaat uit.

• 26 Oktober 2009 - 18:16

Pa En Ma En Nick:

Gezellig je reis verhalen weer te lezen! Wel een hele belevenis, maar ook geen gemakkelijke tocht. Fijn dat je zoveel mensen ontmoet. Zaterdag bel ik je weer. Wees voorzichtig!
    Veel liefs! Pa en Ma.

Dit stukje hierboven heeft oma net helemaal zelf geschreven. Het heeft even geduurt, maar als je weer terug komt uit Spanje kan ze het helemaal zelf en vloeiend.
    Nog veel succes met de 'laatste' kilometers!
    Henk, Wietske en Nick.

• 26 Oktober 2009 - 18:30

Susanna:

ik dacht dat een pelgrima lijden was, maar dit lijkt eerder een hele lange kroegentocht ;)
    veel plezier!
    x suus

• 27 Oktober 2009 - 07:07

Janet:

Volgens mij is dit geen reis die de Weight Watchers zouden aan bevelen. Klinkt allemaal wel heel gezellig.

• 29 Oktober 2009 - 12:40

Desiree:

Nájera heeft haar bestaan te danken aan een wonder: koning Garcia el de Nájera van Navarra was in 1052 in het dal van de Najerilla op jacht naar patrijzen. In navolging op de Arabieren maakte hij hiervoor gebruik van valken. Een patrijs en een valk verdwenen in een grot in de steile rotsen aan de oever van de Najerilla. De koning ging er achteraan en ontdekte dat beide vogels vreedzaam aan de voet van een madonnabeeld zaten. Het klooster Santa María la Real, dat de koning na dit wonder stichtte, bestaat nog steeds.

• 29 Oktober 2009 - 12:42

Desiree: