Dag 50 Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Dag 50 Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Dag 50 Nevers

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

18 September 2009 | Frankrijk, Nevers

Vroeg ontbijten is hier mogelijk. Een grote kop koffie, een croissant en uiteindelijk wat boter lukt ook.
Het regent alweer, balen, want ik moet direct flink omhoog. Als ik boven ben zijn beide kanten van mijn jas nat.
Maar ik heb nu wel 1000 km gelopen, nog maar 800 tot Spanje en dan maar zien of het weer het toelaat om verder te lopen.
Onderweg overweeg ik om in een plaatsje vroegtijdig te stoppen voor vandaag. Er zit wat lood in de schoenen, ik loop alweer 14 dagen achtereen. Ik besluit in Nevers een dag rust te plannen. Dit is een grote stad dus meer vertier.
Ik logeer in het klooster van Bernadette. In 1858 is Maria 18x aan haar verschenen. 100 jaar later ben ik geboren en mijn 3de naam is ook Bernadette.
In de kapel ligt ze sinds 1925 als sneeuwwitje in haar glazen kist.
Als een van de weinige heiligen is ze niet geportioneerd in reliekschrijnen over de kerken verdeeld.
Rechts van mij zit een man in een rolstoel, de tranen biggelen over zijn wangen. Links is een vrouw met haar zakdoek bezig.
De geur van lelies hangt in de kapel.
Dan komt er een groep binnen en de rust is over.
Nadat iedereen zich rond de kist heeft geschaard, wordt het weer doodstil en ineens begint de groep het Ave Maria te zingen.
Dit klinkt zo prachtig dat bij mij de loodjes ook vloeibaar worden. Niet 1 drup voor iedere kilometer, maar toch. (er zal ook een lezer zijn die nu zijn bril afzet en in zijn ogen wrijft).
Daarna wordt er gebeden. Het komt me bekend voor, maar verstaan kan ik het niet. Ze spreken een slavische taal.
De canadees had me gevraagd naar een bijzondere ervaring, maar ik kon op dat moment niets bedenken wat er uit sprong. Misschien kom ik ze nog tegen en kan ik hem alsnog antwoorden.
Voor het diner lukt me het om de nep Lourdesgrot zonder mensen op de foto te zetten. Er zit maar 1 man, intensief en met een schokkend lichaam, te bidden bij de honderden kaarsjes.
Morgen probeer ik een betere foto van Bernadette te maken, er iets met het licht. Het mag niet, maar niemand trekt zich daar iets van aan en er loopt zelfs een non met een videocamara.
Bij het diner tref ik noordfransen, die een beetje een vlaams dialect spreken. Ze komen uit de buurt van Duinkerken en het schijnt dat hier het gebruik van het dialect gestimuleerd wordt.
Het religieuze leven is rijk, maar laat de kachel niet branden. Ondanks dat ze hier hotelprijzen rekenen heb ik geen wc en douche op de kamer, laat staan een tv.
Gelukkig heb ik mijn ipod.
Morgen maar eens in de souvenierwinkel kijken wat voor devotia ze aan de man proberen te brengen.

  • 18 September 2009 - 10:51

    Suus:

    hey mem,

    ik heb je envelop gekregen, maar ik snap het niet helemaal. Je bent op de website al bij dag 50 en deze briefjes gaan maar tot dag 46? Dus zou je even willen laten weten wat ik er mee moet. morgen ga ik op zoek naar exeldoppen.
    Ben trouwens blij dat je nu echt helemaal in het reisritme zit! Go girl!! hahaha.
    x suus

  • 18 September 2009 - 11:44

    Froukje Rietman:

    Hoi Liana, ik heb de laatste dorpen, steden die je hebt aangedaan in de atlas opgezocht. Je bevindt je nu midden in Frankrijk, ik had gedacht dat je meer langs de westkust zou lopen ( ik weet ook niet hoe het Jacobspad gaat). Gisteren nog even over je gehad bij djembeeles. We missen je wel hoor, ook bij Nwalking! Veel wandelplezier, voorzichtig aan en groeten van Froukje.

  • 18 September 2009 - 12:45

    Trudy Meurs:

    Hallo Liana,
    Wata fijn dat je weer voor leesvoer zorgt. Heerlijk vind ik het die verhalen van jou. Ik hoor het je gewoon vertellen. Ik zal eens flink gaan duimen dat de regenbuien aan jou voorbij willen gaan, maar volgens mij mag je tot nu toe nog niet echt mopperen. Veel succes met de rest van de tocht en ik kijk nu al uit naar meer verhalen, en de foto's natuurlijk.
    Groetjes,
    Trudy

  • 18 September 2009 - 20:32

    Jeannette:

    Dag mams!

    Hoe gaat alles daar? Ik zie dat de administratie is bijgewerkt, heb je een paar dagen in een internetcafe gezeten? hahaha! Nog bedankt voor je kaartje, dat gaan we zeker nog eens eten. Nog veel plezier en we bellen binnenkort wel weer eens even.

    Liefs jeannette en de groetjes van Ivan

  • 20 September 2009 - 17:07

    Fam. Prins:

    Hey Liana,

    Petje af voor jou, hoor!
    Dacht dat ik flink was, met 10 km rennen in Winschoten.....

    Hartelijke groet, Alex, Aly en Marida.

  • 21 September 2009 - 19:13

    Elly Jagersma:

    Hoi Liana,
    ik dacht laat mij eens proberen of ik de site kan vinden waar Liana haar verslag van de reis doet en voilla , ik zit midden in je verhalen.
    Geweldige prestatie !!
    en heel leuk om te lezen.
    Ik wens je nog heel veel succes !! en hopelijk ben je na je reis weer van de partij op donderdagavond.

    Lieve groet, Elly


  • 22 September 2009 - 19:15

    Pa & Ma:

    24-9-1958
    24-9-2009
    Lieve jarige Liana,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel gezonde en gezellige jaren met Jelle en de famkes! Jammer dat we er niet bij kunnen zijn, maar toch een gezellige dag met Jeannette, Leo en Dési!
    De berichtjes via internet lezen we met spanning en ik volg je route via de wereld atlas. Dinsdag 22 september ansichten ontvangen ook van je naamgenoot Bernadette!
    Verder wensen we je nog een goede tocht en wees voorzichtig!
    Een dikke tüt van Heit en Mem,

  • 22 September 2009 - 22:05

    Desiree:

    Dat was een heleboel om bij te lezen. Leuk!! Wat beleef je toch een hoop.
    Het verhaal van Bernadette en het tafereeltje eromheen, het zingen van het Ave Maria, het ontroerde me.
    Ik weet nu een heel klein beetje hoe het is om alleen te moeten lopen.
    Afgelopen zaterdag heb ik een prachtige 25 km tocht gelopen, maar helaas in mn uppie. Geen enkele bekende gezien, noch een spraakzaam iemand. Ik heb de laatste 10 km nog een paar keer aan je gedacht.
    Ik dacht tjongejonge, hoe moet het zijn als je 2500 km aflegt in je eentje???
    Ik kijk uit naar je volgende belevenissen!
    Groetjes Desiree

  • 23 September 2009 - 10:36

    Janneke:

    Oosterwolde, 23-9

    Ha die Liana !

    Nog 1 nachtje en dan ben je weer me vooruit in jaren....

    Alvast vanaf de Q19 een ontzettend relaxte verjaardag toegewenst.
    Vier het lekker op een terras met je voetjes omhoog !!! (zal ik als kadootje de pedicure langsturen voor de 1000km-beurt??)

    Een kaartje zal wel niet aankomen (Liana in nevers??) maar misschien 1 digitaal.

    (Oh ja: Zit met een ander oog Jelmers wobistdujetzt te lezen: die zit sinds afgelopen maandag in Graz. Dus ook dit nest is nu (tijdelijk??) leeg...)

    Dus... nog brutaler... hahaha.. Kan dat??

    Have fun en morgen drink ik minimaal 1 op je !!

  • 23 September 2009 - 15:33

    Elly Uit Den Haag:

    Dag Liana, ik zag dat je al op 13 september in Vézelay aangekomen bent. Ik heb Vézelay op 20 september bereikt en ben nu weer in het Haagse.

    Ik heb een aantal van je verslagen gelezen. Het was heel leuk jouw ervaringen te lezen van plaatsen waar ook ik heb overnacht. Bij het lezen van jouw beschrijving van het Pad (de route) kwamen mijn herinneringen weer te boven. Ik zal zeker de komende tijd regelmatig dit webstekje bezoeken en jouw verhalen met genoegen lezen en je vorderingen volgen.

    Buon Camino!
    Ultreia!

    Elly

  • 23 September 2009 - 15:35

    Elly Uit Den Haag:

    Nog ff.
    voor morgen:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

    Heb een fijne dag.

    Ultreia!
    Elly

  • 23 September 2009 - 19:09

    Je Voetendokter:

    Lieve Liana,
    al je verslagen gelezen, ik zit bij hoge uitzondering genageld aan de computer! geweldig hoor! ben onder de indruk! Voor morgen Hiephiep hoeraa! Neem maar een lekker taartje... met 51 kaarsjes d'rop. Enne, die voetjes van jou doen 't toch maar ff goed!!!!!!!!Zetemop! liefs, Dinette

  • 23 September 2009 - 20:08

    Atsje / Syb Zeinstra:

    Liana, fan herten lokwinske mei dyn jierdei fan moarn. We hawwe dy mist sneon yn Oldemarkt. Toch wierst dêr wol want we hawwe it oer dyn hawn yn in grûp fan 22 persoanen fan de regio.
    In goeie jierdei mei in ferrassing? Yn 2002 hawwe wy ek in stik fan de GR654 rûn, fan Namen tot Brienne-le-Château. Syb waard doe ek op syn jierdei oan de Marne ferrast (samar yn ienen hearre wij op ús kuiertocht fan achter in tichte hage yn koar sjongen "lang zal hij leven, lang ... in de glo-ri-a") It wiernen Lysbeth en Tetman mei hun dochters dêr yn it fiere Frankryk!
    Liana, in moaie dei en sterkte en moed foar de fierdere reis. Bon courage.

  • 24 September 2009 - 12:43

    Desiree:

    Hey Liana

    Bij deze wil ik je van harte feliciteren met je 51ste verjaardag.
    Je eet vandaag toch wel even een gebakje??
    Dit zal een hele andere verjaardag zijn dan andere jaren, maar wens je toch een fijne dag toe!
    Zoals Janneke al schreef, drink ik er vandaag ook 1 op jou!
    Groetjes Desiree

  • 24 September 2009 - 16:56

    Hoi Zus,:

    van harte en de groetjes aan de rest.

    Henk

  • 24 September 2009 - 18:28

    Haijo En Tineke:

    Liana van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk heb je wat gasten om je heen om deze heugelijke dag te vieren. We wensen je veel goeds toe en loop ze.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nevers

Voetreis

Wandelen naar Santiago de Compostela

Recente Reisverslagen:

28 November 2009

Epiloog

17 November 2009

Dag 111 Santiago

16 November 2009

Dag 110 Pedrouzo

16 November 2009

Dag 109 Melide

16 November 2009

Dag 108 Ventas de Naron
Liana

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 401950

Voorgaande reizen:

30 Juli 2009 - 22 November 2009

Voetreis

30 November -0001 - 30 November -0001

Wandelverslagen

30 November -0001 - 30 November -0001

Fietsverslagen

Landen bezocht: