Dag 68 Perigueux - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Dag 68 Perigueux - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Dag 68 Perigueux

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

05 Oktober 2009 | Frankrijk, Périgueux

Vanmorgen een heerlijk ontbijtbuffet en om een mooie tijd. Ik ga namelijk naar een grote stad, dus ik kan Susanna weer wat typewerk besparen.
In Les Piles is een klein cafeetje annex supermarkt. Er staan 2 pakken koffie en de hoeveelheid van de overige voorraad zit ook in die categorie. De toonbank is een tafel en een stoel, want er is ook nog een postagentschap. Dit soort zaakjes krijgt geen opvolgers, jammer voor de dorpjes, maar zo gaat dat nu eenmaal.
Ik besluit een stukje over de weg te lopen. Je kunt wel merken dat maandag is en er is redelijk wat verkeer. Ik denk er aan om om te lopen, maar besluit het niet te doen. Dit is de korste route. Een lui mens is vaak ook efficient.
Op een zeker ogenblik stopt er iemand die vraagt of ik een lift wil. Vooruit dan maar.
We hebben het erover dat het toch wel erg druk is. Dan stopt hij de auto op een parkeerplaats, hij wijst naar de overkant waar een oprit is naar een huis. Ik vraag of hij daar woont en ik krijg een vaag antwoord. Tijd om uit te stappen.
Ik pak mijn spullen en hij zijn beurs. In de ene hand heeft hij 20 euro en met de andere wrijft hij over zijn kruis. Nee bedankt en ik ga liever lopen.
Verstand komt met de jaren, maar ik ben een jaar ouder geworden en ik vraag mij af waar het gebleven is. Ik begin behoorlijk naief te worden. Voortaan maar beter in de ogen van de aanbieder kijken, meestal kun je de bedoeling wel zien. Ik heb nu zitten dutten.
Elk nadeel heb zijn voordeel, zei Cruijff al en ook nu is dat het geval. Het scheelt mij toch een aantal kilometers lopen en ik ben voor 12.00 uur in de stad.
Eerst kom ik in de kathedraal, waar orgelmuziek gespeeld wordt. Niet mijn favoriet, maar het past bij de omgeving. Deze keer heb ik maar een kaarsje voor mezelf aangestoken in de hoop dat ik weer bij de les ben.
Via het VVV heb ik dit internetcafe gevonden en straks slaap ik waarschijnlijk in de pelgrimsherberg.
Ook zal ik Jelle bellen om de post voor St Jean Pied de Port te versturen, nog een week of twee en dan zit ik in Spanje
En Leo, de gelopen kilometers zijn inmiddels 1430. Ik kan me het eigenlijk niet voorstellen, ik zal het nog eens narekenen.
Groetjes allemaal en tot gauw.

Hier ben ik alweer, kwam toevallig weer langs het internet cafe.
Het pelgrimshuis is helaas niet gelukt. Ook lukt het de VVV niet om een goedkoop hotel te regelen, ik moet om 17.00 uur maar terug komen.
Dan eerst maar naar het postkantoor.
Ik kijk nogmaals op mijn adressenlijst en zie dat er een hotel vlakbij is, toch zelf maar even kijken. De prijs staat buiten vermeld maar ik wil eigenlijk goedkoper na de truffels van gisteren.
Het Espace de tourisme is ernaast en ik wordt geholpen door een vriendelijke engels sprekende dame(gaat nog steeds gemakkelijker als frans), ook haar lukt het niet. Buiten de stad zijn mogelijkheden maar die liggen in een andere richting. Ach vooruit dan maar.
Als ik geweten had dat het zo lastig zou zijn, was ik direkt doorgelopen.
Je moet wat over hebben voor je lezerspubliek.
Ik ga de stad maar wat verkennen. Het heeft mooie oude straatjes, zat winkels en soms lelijke nieuwbouw.
Ik kom bij de vroegere kathedraal St. Etienne. Ook hier een prachtig houten retabel en een modern geschilderde kruiswegstatie.
Er staat een priester bij het altaar, bezig met voorbereidingen voor een mis. Nou vooruit dan maar. Telefoon uit en zitten.
Hij neemt plaats op zijn stoel achter zijn sprekkgestoelte, waar een kleedje voor hangt. Niet handig als je overzicht wil. Hij drukt zichzelf dan ook min of meer omhoog om de kerk in zien of zou hij ergens anders last van hebben. De beweging komt me bekend voor.
Het voordeel van een strak geleide organisatie, zoals de katholieke kerk is, dat het er overal gelijk aan toe gaat. Je weet dus wat er komt, al kun je niet alles verstaan.
Toevallig heb ik net nog het briefje met het franse Onze Vader in handen gehad, dat ik in Dinant gekregen heb. Ik was het alweer vergeten
De lezing gaat over de barmhartige sameritaan. De sameritaan die ik tegen kwam, had andere ideeen.
Voor maandagavond zijn er toch nog een redelijk aantal mensen in de kerk en niet alleen oudjes.
Bij de communie is de priester druk met het breken van de hosties, want hij heeft veel weinig, schijnbaar is het vandaag toch iets bijzonders.
Ik heb nog contact gehad met Jelle en heb natuurlijk de wind van voren gekregen en terecht, maar die lieverd wil toch de post wel opsturen zodat ik mijn routeboek voor Spanje kan gebruiken.
Nu ga ik nog een snackje halen, het moet toch ergens vandaan komen.
oant sjen.

  • 05 Oktober 2009 - 12:58

    Susanna:

    ma, wat heb je me nu altijd geleerd: NIET MET ENGE MANNEN MEEGAAN!!!!
    Pas je een beetje op met dat liften, luiwammes. Zie je wel: God straft meteen!
    x susanna

  • 05 Oktober 2009 - 13:52

    Anton:

    Maar goed dat Jelle niet mee is. Nu scheelt het toch heel wat kilometers lopen.

    Groetjes
    Anton

  • 05 Oktober 2009 - 18:43

    Jolanda:

    :-) ik geniet van al je verhalen Liana! Laten die kerels hun kruis maar wrijven, jij kan ze wel aan! Volgens mij worden ze op je pad geparkeerd omdat je hoort te lopen ipv in een auto te zitten met een of andere onverlaat :-)

  • 05 Oktober 2009 - 18:58

    Janet:

    Zeg zus,kan me voorstellen dat de hormonen op gaan spelen na al die weken maar misschien is het veiliger om Jelle even over te laten komen.Pas je een beetje op?xxx

  • 05 Oktober 2009 - 19:19

    Haijo:

    Ik kan mij de reactie van Jelle en je dochters helemaal voorstellen. Wees voorzichtig. Dan is het toch veiliger lopen in ons land (dat denk ik althans). Ik sta steeds versteld van je uitgebreide verhalen. Maak je overdag aantekeningen of heb je alles in je hoofd?
    Het gaat je goed.

  • 05 Oktober 2009 - 20:46

    Janneke:

    Ha die Li,

    Was even ouderwets gezellig bijkleppen, sorry dat ik je uit de slaap hield ... en Jelle alvast mijn excuus voor de rekening.....

    Ik ben telefonisch werkelijk a-technisch en dus geen idee dat wanneer IK iemand bel die ander ook wel eens op kosten zou kunnen worden gejaagd.
    (maar eigenlijk interesseert me dat geen lor, conclusie: ik bel wel weer es :)

  • 06 Oktober 2009 - 09:53

    Syb & Atsje Zeinstra:

    We hawwe dyn lêste 5 verslagen wer lêzen. We sitte beide tige benijd efter de laptop. Soms haw ik de eerste druk (juin 2000) fan "Itineraire du Pélerin de Saint-Jaques sur la Voie Historique de Vézelay" d'r bij om te sjen wêr aste precys úthingest. It boeit ús tige. Hâld dy taai en bliuw dyn ferstân brûken, Ultreia !


  • 06 Oktober 2009 - 12:24

    Desiree:

    Gisteren had ik een heel verhaaltje getypt maar op wonderbaarlijke wijze heeft ie het niet opgeslagen.
    Dan maar opnieuw:

    Liana Liana, voortaan alleen nog maar met lieve oude dametjes meerijden!!
    (Of lopen dat kan natuurlijk ook)
    Mooi trouwens dat je je foto's op een cdtje hebt gezet.
    Want na al die verhalen ben ik ook erg benieuwd hoe het er daar uitziet.
    Nog bedankt voor je mailtje, en ja ik geniet er nog maar even van hahaha.
    Zet hem op maar weer,
    groetjes Desiree.

  • 10 Oktober 2009 - 19:16

    Sjoke Brunia:

    ik hoorde van Atsje dat je mijn naam gelezen had en zij gaven mij je webside. Dus heb ik leuk even je verslag gelezen.Bon courage voor het resterende deel en groetjes
    Sjoke.


  • 11 Oktober 2009 - 17:33

    Oom Pe & Tante Tiny :

    dappere liana, want dat ben je, wat geweldig van jou om zo'n voet reis in je eentje te lopen, wij wensen jou dan ook heel veel succes toe, wij denken aan jou, een lieve groet van oom pe & tante tiny

  • 25 Oktober 2009 - 18:20

    Monica:

    Querida Liana
    Querida amiga te cuento que aca se te hecha mucho demenos.siempre nos acordamos de ti ,mis hijas echan mucho demenos los dulces y el auto de Liana
    nosotros esperamos de que disfrutes mucho de esta esperiencia ,y de que conoscas mucha gente
    nueva y porfavor cuidate mucho
    con cariño de holada tu amiga que te recuerda Monica y familia

  • 25 Oktober 2009 - 18:24

    Pauline Van Bruggen:

    hoi liana ik mis je heel erg.
    en vind het jammer dat je zo lang weg ben.
    en het rustig zonder je met lopen.
    ik hoop dat je snel weer komt!

  • 25 Oktober 2009 - 18:31

    Marcelina:

    he liana hoe gaat het.
    ik vraag me eigenlijk af hoeveel dagen je er over gedaan heb.
    en hoeveel dagen moet je nog.
    kom je voor de kerst terug want wij gaan 11 december met vakantie naar chili.
    en we zouden je graag even zien voordat we weg gaan.
    en ik wil dat je een keertje weer komtlopen want anders krijg ik geen dropje van je snap je nou ik ga nu voetbal kijken ajax tegen az doei xxxxxxxxxxxxx marcelina doei ik mis je wel hoor

  • 25 Oktober 2009 - 18:43

    Katherine:

    halo liana hoe gaat het met je is het daar mooi is het daar warm of koud bij ons is het koud en is het daar leuk kun je spaans of een beetje zijn de mensen ook aardig groetjes katherine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Périgueux

Voetreis

Wandelen naar Santiago de Compostela

Recente Reisverslagen:

28 November 2009

Epiloog

17 November 2009

Dag 111 Santiago

16 November 2009

Dag 110 Pedrouzo

16 November 2009

Dag 109 Melide

16 November 2009

Dag 108 Ventas de Naron
Liana

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 394332

Voorgaande reizen:

30 Juli 2009 - 22 November 2009

Voetreis

30 November -0001 - 30 November -0001

Wandelverslagen

30 November -0001 - 30 November -0001

Fietsverslagen

Landen bezocht: